Nieuws

Home | Nieuws | Branding Europe

Branding Europe

09 oktober 2015

VPRO Tegenlicht Meet Up ZLD

Bestaat er zoiets als een verenigd Europese identiteit? Is het formuleren hiervan zinvol of zijn we al te laat? Wat is de invloed van IS, het Kremlin, en de vluchtelingencrisis op het formuleren van de Europese identiteit? Over deze vragen en meer gaan we graag met u in gesprek tijdens de tweede Tegenlicht Meet Up ZLD. Onze gast is Wim de Wagt, schrijver van het boek Wij Europeanen: een indringend, maar vergeten verhaal uit de sleuteljaren van de twintigste eeuw, waarin de geschiedenis een andere loop had kunnen nemen. Het vormt een spiegel voor de Europese crisis in onze tijd.
Deze Meet Up wordt georganiseerd in de ZB, Kousteensedijk 7 in Middelburg op dinsdag 13 oktober 2015 om 19:30 uur. Entree is gratis.
 
Aanleiding voor deze Meet Up is de VPRO Tegenlicht uitzending Branding Europe op zondag 11 oktober. Hier wordt ingegaan op de gemeenschappelijke identiteit van Europa; wat wij zijn en wat dat ons waard is. Met de spanning van het IS kalifaat, de propaganda van het Kremlin, en de stroom migranten aan de poorten wordt het steeds noodzakelijker om het bestaansrecht van Europa helder te formuleren. Europa vraagt om een duidelijk en emotioneel verhaal.

Propaganda voor de mensen
Naast de wreedheid van het IS kalifaat is een van de karakteristieken van de groep hun effectieve propaganda. Door de overtuigende en uitgebreide berichten wordt hun ideologie door heel Europa verspreid. De meeste Westerse overheden waren hierdoor verrast en zijn gaan zoeken naar nieuwe manieren om het terrorisme te bestrijden. In Brussel wordt hier aan gewerkt. Er is een centrum opgericht dat een counter-narrative moet ontwikkelen: een aantrekkelijk verhaal, vormgegeven en verwoord door de beste reclame- en communicatiemensen. Dit zou jonge moslims moeten overtuigen van het verhaal van Europa. Een andere denktank is ingezet om de propaganda van Poetin te ontkrachten. Wat kunnen en willen wij zelf bijdragen aan dit verhaal?

Deel dit nieuwsbericht via social media