Nieuws

Home | Nieuws | Coca-Cola pakt landroof aan

Coca-Cola pakt landroof aan

12 november 2013

Afgelopen vrijdag heeft een van de grootste ondernemingen ter wereld toegezegd meer verantwoordelijkheid te gaan nemen voor de gevolgen van haar bedrijfsvoering en landroof helemaal te willen uitbannen. De frisdrankengigant neemt deze stap onder druk van de succesvolle campagne Behind The Brands van Oxfam Novib. Meer dan 225.000 mensen tekenden de wereldwijde oproep. Wil jij de campagne ook steunen? Teken dan de petitie op www.behindthebrands.nl.

Van landroof is sprake als kleine boeren van hun land worden gedreven. Land waarop zij vaak al generaties leven. Zij verliezen dan plotseling hun enige bron van inkomsten en bestaan.

Kleine boeren van hun land gejaagd in Brazilië 
Vaak blijkt de suiker die in frisdranken is verwerkt, geproduceerd op het land van kleine boeren in ontwikkelingslanden. Een voorbeeld daarvan: suikerproducent Trapiche joeg in 1998 de lokale bevolking van een rivierdelta in Brazilië van hun land om haar suikerplantages te kunnen uitbreiden. De lokale bevolking leefde er van kleinschalige landbouw en visserij.  Onder druk van o.a. de Novib-campagne wordt er nu een onderzoek ingesteld en zullen indien nodig juridische stappen ondernomen worden. Landroof komt niet alleen voor in Brazilië.  Van inheemse gemeenschappen wordt vaak het eigendom van land niet erkend, terwijl zij de eersten waren die er op leefden.

Farah Karimi (directeur Oxfam Novib):
"De respons van het publiek op de campagne is fantastisch. De toezegging van Coca-Cola laat zien dat geen enkel bedrijf te groot is om niet naar zijn klanten te luisteren. De grootste levensmiddelenbedrijven ter wereld veranderen hun bedrijfsvoering omdat consumenten dat eisen."

Teken de petitie
Sinds de lancering van de wereldwijde Oxfam campagne op 2 oktober riepen meer dan 225.000 supporters Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods op ervoor te zorgen dat de suiker in hun producten niet van gepikt land komt. En met succes. Onder druk van de campagne zegt Coca-Cola als eerste toe maatregelen te treffen. Coca-Cola heeft geluisterd naar haar klanten, naar jou dus! Nu Associated British Foods en PepsiCo nog. Zij hebben geen excuus meer om achter te blijven. En met de aandeelhoudersvergadering van PepsiCo voor de deur, is het tijd om juist nu de druk bij hen op te voeren. Het is nu of nooit. We hebben je nodig om de inbox van PepsiCo vol te stouwen met mail. Teken de petitie op www.behindthebrands.nl.

Meer informatie
Oxfam Novib, http://www.oxfamnovib.nl
Oxfam strijdt voor een rechtvaardige wereld zonder armoede.
Campagne www.behindthebrands.nl. 

Bronnen: Metro/Oxfam Novib

Deel dit nieuwsbericht via social media