Nieuws

Home | Nieuws | Crisis zet geen rem op verantwoord ondernemen bij bedrijven

Crisis zet geen rem op verantwoord ondernemen bij bedrijven

20 mei 2013

 

De crisis is geen rem op maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Nederlandse bedrijven. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder Nederlandse bedrijven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen van de Vrije Universiteit en NCDO.

In 2011 deed 48% van de Nederlandse bedrijven op een of meerdere aspecten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). In 2009 was dit percentage nog 34% en lijkt er sprake te zijn van een toename van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Dit blijkt uit representatief onderzoek onder Nederlandse bedrijven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen van de Vrije Universiteit en NCDO. Dit onderzoek maakt deel uit van de uitgave “Geven in Nederland 2013” die donderdag 25 april gepresenteerd wordt op het symposium ‘Kiezen om te delen. Filantropie in tijden van economische tegenwind’ op de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Energiebesparing populairst
Wat doen Nederlandse bedrijven die invulling geven aan MVO-beleid precies? Bewust omgaan met het milieu, zoals energie besparen en afval scheiden, is de meest populaire MVO-activiteit (92%) onder bedrijven. Slechts 7% van de bedrijven stimuleert medewerkers financieel met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk te komen. Naast deze ecologische dimensie zijn bedrijven ook actief op de sociale en ethische dimensie van MVO. Bij sociaal MVO zien we dat het vooral gaat om bestuurswerk en advisering (50%), teamprojecten als een ‘klussendag’ (43%) of vrijwilligerswerk (17%). Ook ethiek is voor bedrijven van belang, aangezien veel bedrijven rekening houden met de ethische aspecten bij financiële zaken als leningen, beleggingen en/of investeringen (52%), een gedragscode hebben (18%) en MVO-eisen stellen aan leveranciers (10%).

MVO omdat het hoort
Wat zijn de motieven van bedrijven om aan MVO te doen? Een grote meerderheid van de Nederlandse bedrijven ziet een maatschappelijke taak voor het bedrijfsleven. Hierbij denkt men aan de rol en verantwoordelijkheid die bedrijven hebben om de wereld goed achter te laten voor de volgende generatie.

Lees hier meer.

Bron: NCDO

Deel dit nieuwsbericht via social media