Nieuws

Home | Nieuws | Dag 3 van de training 'circular economy redesigning'

Dag 3 van de training 'circular economy redesigning'

10 juli 2017

Op maandag 3 juli vervolgden de deelnemers van de Zeeuwse Community of Practice, vertegenwoordigers van VO, MBO, HBO en WO, hun training 'circular economy redesigning' van Martin de Wolf, Fontys Hogeschool. Deze driedaagse training, over didactische strategieën en (les)methode, helpt docenten en professionals bij de vraag hoe we circulaire economie onderwijs zouden moeten inrichten.

Deze laatste bijeenkomst staat in het teken van toetsing en beoordeling van de ‘circulair economy redesigning (CER) projecten’. Op basis van uitgangspunten, competentiematrix, didactisch model, waardekwardrant, systeem- en multiperspectief denken, hebben een cursisten een projectidee verder uitgewerkt. We bespreken welke zaken en overwegingen van belang zijn voor toetsing van ‘circulair economy redesigning projecten’. Het gaat erom dat een student ná het project in het kader van CER ‘weet, voelt en in staat is te doen’ en dit gedurende het project laat zien.

De cursisten buigen zich in een Three C opdracht over hoe je deze projecten zou willen toetsen. Over wat je belangrijk vindt in het kader van toetsing, hoe je waarborgt dat toetsing valide en betrouwbaar is en hoe je deze wijze van toetsing vooraf aan studenten bekend wil maken. Het draait erom dat de wijze van beoordeling representatief is (valide) en dat deze bij alle studenten in de groep hetzelfde is/verschillende docenten beoordelen op dezelfde wijze (betrouwbaar). We beogen een rechtvaardige beoordeling (intersubjectiviteit binnen de groep) die zo transparant mogelijk is.

Aan de hand van een voorbeeldproject krijgen de cursisten interessante ‘food for thought’ voor keuzes en afwegingen bij het opstellen van een toetsingskader. Zaken die hierin een plek krijgen: beoordeling van product (resultaat), proces (de wijze waarop) en van competenties/vaardigheden. In een op te stellen beoordelingsmatrix worden aspecten waarop je beoordeelt voorzien van een kwalitatieve omschrijving.

De Zeeuwse Community of Practice Circulaire Economie en Onderwijs is een samenwerking van het Groene Brein ROOTS, ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, ZMf en Switch.Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zeeland.

Deel dit nieuwsbericht via social media