Nieuws

Home | Nieuws | Dress the World

Dress the World

29 november 2013
Switch en de minor Global Development Issues van Fontys Hogescholen organiseerden woensdag 27 november een avond waarin werd ingezoomd op de misstanden in de kledingindustrie. Martin de Wolf, gespreksleider van deze avond, vroeg Jan Breman (onderzoeker UvA), Roland Kahn (eigenaar van CoolCat), Kirsten Meijer (PvdA), Bert van Son (CEO MUD Jeans) en Niki Janssen (coördinator Schone Kleren Campagne) het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Centraal stond de vraag hoe we kunnen bijdragen aan een duurzame vorm van productie en gebruik van kleding, om ongewenste gevolgen in landen als Bangladesh in de toekomst te voorkomen.
 
Hoe actueel deze thematiek is, bleek twee dagen voorafgaand aan het debat maar weer. Minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking opende in het AD de aanval op drie Nederlandse kledingbedrijven. Coolcat, Wibra en Prénatal laten na verantwoordelijkheid te nemen voor de kledingarbeiders die hun producten vervaardigen, aldus de minister.
 
Dat onze goedkope kleding duur wordt betaald, bleek toen op 24 april 2013 een kledingfabriek in Bangladesh instortte, waarbij ruim 1150 mensen stierven. Deze gebeurtenis staat helaas niet op zichzelf. De kledingindustrie van Bangladesh wordt geteisterd door branden en instortingen, terwijl de sector van groot belang is voor de nationale economie. In andere ontwikkelingslanden is de situatie vergelijkbaar.

Internationale samenwerking en handel gaan niet samen
Jan Breman van de Universiteit van Amsterdam schetste vanuit zijn eigen ervaringen de situatie van arbeiders in lage lonen landen. Hij benadrukte het belang van ketenverantwoordelijkheid, van fabrieken, afnemers, overheden en consumenten. Het Accord on Fire and Building Safety gaat de problematiek niet oplossen, aldus de hoogleraar. Hij noemde de pogingen van de Schone Kleren Campagne en de PvdA rondom het akkoord sympathiek maar onvoldoende.
Richard de Jong, directeur Management Services Coolcat, benadrukte vooral alle beperkingen van het akkoord. Amerikaanse bedrijven zouden volledig ontbreken, net als het middenveld van de mode industrie. Wel benadrukte hij, dat als een aantal van de onduidelijkheden uit het akkoord zijn opgelost, ook Coolcat zal tekenen. Dat vond het publiek goed nieuws! Al liet het publiek ook weten nog wel vraagtekens te hebben bij de oprechtheid van Coolcat, gaf ongeveer de helft hen het voordeel van de twijfel.
Kirsten Meijer (internationaal secretaris PvdA) en Niki Janssen (SKC) onderschrijven de idee van ketenverantwoordelijkheid. Wel benadrukten beiden dat er niet téveel druk bij de consument gelegd moet worden. Het is moeilijk te zien aan een kledingstuk of het eerlijk is geproduceerd. De consument mag zich wel kritisch opstellen richting merken en ketens. Zij noemden het eerdergenoemde akkoord historisch en van groot belang.
Bert van Son, eigenaar van MUD Jeans, vertelde tot slot gepassioneerd over zijn bedrijf met een A-label op Rank a Brand,  een vergelijkingssite op het gebied van duurzaamheid van merken en ketens. Na 35 jaar traditionele mode industrie en een korte pauze besloot hij dat het ook anders kon. Hij onderschreef overigens ook dat Coolcat nooit op eenzelfde manier zou kunnen produceren, simpelweg omdat Coolcat een heel ander bedrijf is met veel personeel.
 
Dress the World is mogelijk gemaakt door Fontys Hogescholen, Switch en het ministerie van Buitenlandse Zaken (SBOS programma Consumptie Verplicht).
 
Contactpersoon
Bianca Wijers, b.wijers@maakdeswitch.nl, 013-5351523
 
Meer informatie
Binnenkort vindt u hier tevens een uitgebreid verslag.
Lees ook het verslag van OneWorld.

Deel dit nieuwsbericht via social media