Nieuws

Home | Nieuws | Ik lust je rauw

Ik lust je rauw

03 oktober 2013

Op donderdagochtend 10 oktober, tijdens de Dag van de Duurzaamheid, upgraden eerstejaars studenten van het College voor Hotelmanagement & Gastronomie van Scalda de school. Met de ludieke actie “ Ik lust je rauw!” vragen de studenten aandacht voor een duurzame en eerlijke voedselverdeling, -productie.  Om ook buiten Scalda mensen enthousiast  te maken voor duurzame eetgewoontes bereiden de studenten ’s middags en ‘s avonds een Wereldmaaltijd.

De studenten maakten afgelopen periode kennis met duurzaam ondernemen. 
Ze werkten mee aan het duurzame ‘Dit Smaakt naar Meer Paviljoen’ op de Horecavakbeurs in Rotterdam, maakten kennis met de Wereldmaaltijd en de wereldwijde voedselproblematiek.

Upgrade-actie
Op de Dag van de Duurzaamheid maken de studenten met de prikkelende actie “Ik lust je rauw!” een statement voor een duurzame en eerlijke voedselverdeling in de wereld. Op - en in de omgeving van - de school (locatie Podium, ZEP Middelburg) verspreiden de studenten hun boodschap: “Denk na over waar je eten en spullen vandaag komen. Kies voor Fair Trade en je weet, je geld is goed besteedt”, aldus de HOSM-studenten.  Een gedeelte van de actie blijft nog een verrassing, maar de studenten zijn er zeker van dat de actie “Ik lust je rauw!” indruk gaat maken en dat hun docenten en medestudenten hier nog lang over zullen napraten.

Wereldmaaltijd
Om ook buiten Scalda mensen enthousiast  te maken voor duurzame eetgewoontes bereiden de studenten ’s middags en ‘s avonds een Wereldmaaltijd. Bij een Wereldmaaltijd wordt al het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd gedeeld door de totale wereldbevolking en eerlijk verdeeld. 
’s Avonds ontvangen de studenten Businessclub Zeeland. De studenten vragen met de Wereldmaaltijd bij de Zeeuwse ondernemers op bijzondere wijze aandacht voor meer voedselzekerheid voor iedereen in de wereld.

De actie “Ik lust je rauw!” en de Wereldmaaltijd maken deel uit van de campagne Upgraden. Upgrades zijn korte positieve acties bedacht en uitgevoerd door jongeren. De jongeren laten zien dat werken aan een rechtvaardige en duurzame wereld leuk is en helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.


De campagne Upgraden is onderdeel van het jongerenprogramma Consumptie Verplicht dat wordt uitgevoerd door Switch, COS, Tûmba en NJR. 

Meer informatie
Imke Elstak, consulent Switch,  0113 250051 en i.elstak@maakdeswitch.nl.
Of kijk op www.upgraden.nu


Het jongerenprogramma Consumptie Verplicht  wordt in Zeeland mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Switch en de Provincie Zeeland.

 

Deel dit nieuwsbericht via social media