Nieuws

Home | Nieuws | Ik lust je rauw!

Ik lust je rauw!

15 oktober 2013

Op donderdagochtend 10 oktober, tijdens de Dag van de Duurzaamheid, hebben de eerstejaars studenten van het College voor Hotelmanagement & Gastronomie van Scalda de school ge-upgrade. Met de ludieke actie "Ik lust je rauw!" vroegen de studenten aandacht voor een duurzame en eerlijke voedselverdeling, -productie. Om ook de mensen buiten Scalda enthousiast te maken voor duurzame eetgewoontes hebben de studenten ook een Wereldmaaltijd klaar gemaakt.

De studenten maakten afgelopen periode kennis met duurzaam ondernemen. Ze werkten mee aan het duurzame 'Dit Smaakt naar Meer Paviljoen' op de Horecavakbeurs in Rotterdam, maakten kennis met de Wereldmaaltijd en de wereldwijde voedselproblematiek.

Upgrade-actie
Op de Dag van de Duurzaamheid makten de studenten met de prikkelende actie "Ik lust je rauw!" een statement voor een duurzame en eerlijke voedselverdeling in de wereld. Op de school (locatie Podium, ZEP Middelburg) verspreiden de studenten hun boodschap: "Denk na over waar je eten en spullen vandaag komen. Kies voor Fair Trade en je weet, dan word je geld zeker goed besteedt'' aldus de HOSM-studenten. Het was een ludieke actie doordat de studenten met de boven genoemde slogan een Fairtrade condoom en een mini paprika uitdeelden. Een actie waar veel studenten het over gaan hebben de komende tijd.

Wereldmaaltijd
Om ook buiten Scalda mensen enthousiast te maken voor duurzame eetgewoontes bereiden de studenten 's middags en 's avonds een Wereldmaaltijd. Bij een Wereldmaaltijd wordt al het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd gedeeld door de totale wereldbevolking en eerlijk verdeeld. 's Avonds ontvingen de studenten Businessclub Zeeland. De studenten vroegen met de Wereldmaaltijd bij de Zeeuwse ondernemers op bijzondere wijze aandacht voor meer voedselzekerheid voor iedereen in de wereld.

De actie "Ik lust je rauw!" en de Wereldmaaltijd maken deel uit van de campagne Upgraden. Upgrades zijn korte positieve acties bedacht en uitgevoerd door jongeren. De jongeren laten zien dat werken aan een rechtvaardige en duurzame wereld leuk is en helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.

De campagne Upgraden is onderdeel van het jongerenprogramma Consumptie Verplicht dat wordt uitgevoerd door Switch, COS, Tûmba en NJR. 

Bekijk het filmpje: http://www.upgraden.nu/node/1109

Contactpersoon
Imke Elstak. i.elstak@maakdeswitch.nl, 0113 250051 
www.upgraden.nu

Deel dit nieuwsbericht via social media