Nieuws

Home | Nieuws | Koffieboon kwam om zijn loon op Dommel Picknick

Koffieboon kwam om zijn loon op Dommel Picknick

18 juli 2015

Fairtrade krijgt steeds meer voet aan de grond op de Nederlandse markt. Volgens onderzoeksbureau NCDO koopt 59% van de Nederlandse huishoudens wel eens een fairtrade product. Met de campagne ‘Boontje komt om zijn loontje’ wil Switch nog meer mensen ervan overtuigen dat iedere (koffie)boer een eerlijk loon verdient. Fair shoppen is makkelijker en leuker dan je denkt!

‘Boontje’, de mascotte van de campagne ‘’Boontje komt om zijn loontje’’, trekt deze zomer door Brabant om zijn fairtrade verhaal te vertellen. Zo was hij op zondag 12 juli aanwezig op de Dommel Picknick aan het van Maerlantplantsoen in Eindhoven. 

Achtergrondinformatie
Misschien sta je er niet altijd bij stil, maar de cacaobonen in je chocolade en de koffiebonen in je latte macchiato hebben een vaak een duister verleden. Als je fairtrade producten koopt weet je echter dat de boeren die de bonen produceerden een eerlijk loon verdienen, dat zij werken onder goede arbeidsomstandigheden en met milieuvriendelijke teelt.
Dat geldt trouwens niet alleen voor koffie en chocolade maar voor alle fairtrade producten. Dus kijk eens kritisch naar wat je koopt, er ligt meer fairtrade in de schappen dan je denkt.

Op www.helpdeboon.nl lees je meer over Boontje en vind je verdere informatie.
De campagne is een initiatief van de lokale werkgroep Fairtrade Gemeente Eindhoven o.a. bestaande uit Stichting Switch en Wereldwinkel Eindhoven en wordt mede mogelijk gemaakt met financiering van de Gemeente Eindhoven.

Deel dit nieuwsbericht via social media