Nieuws

Home | Nieuws | Te koop: mobiliteit! En nog circulair ook.

Te koop: mobiliteit! En nog circulair ook.

11 oktober 2017

Op uitnodiging van Pascal Elegeert van Switch presenteerde Johannes Alderse Baas zijn DutchFiets bij de netwerkbijeenkomst van ZB-Business op 11 september jl. DutchFiets is bij uitstek een voorbeeld van een jong bedrijf dat duurzaam en circulair produceert. Aly Breemhaar van Breemhaar Tekst zocht Johannes op en vroeg hem onder andere wat de belangrijkste milieuwinst is van DutchFiets.

Op bezoek bij DutchFiets van Johannes Alderse Baas

Door: Aly Breemhaar, ©Breemhaar Tekst, Aly Breemhaar

 ‘Welkom in de wereld van de start-ups’, zegt Johannes terwijl hij koffie maakt. We staan in de eenvoudig afgetimmerde kantoorruimte in de loods die hij samen met de lokale Saab-hobbyclub huurt. In een hoek van de loods staan en liggen fietsonderdelen met een enkele verdwaalde autobumper ertussen. ‘Hier kon ik betaalbare ruimte huren. Voor een A-locatie zou ik een veelvoud betalen en dit werkt prima voor mij.’

De door Johannes ontwikkelde Dutchfiets is een opvallend model fiets: oversized en gemaakt van kunststof. Geen spaken, geen ketting maar aandrijving die zichzelf spant en met een frame en wielen van volledig recyclebaar kunststof. Johannes: ‘Mijn fietsen blijven volledig in de keten. Kopers betalen € 100,- statiegeld, ik weet dus zeker dat ik de fiets terugkrijg. Dat is de belangrijkste milieuwinst van de DutchFiets. De fiets breng ik refurbished en tegen een lagere prijs weer op de markt, of ik kan kiezen voor recycling. Door de hoogwaardige kwaliteit van het aanvangsmateriaal weet ik dat dat kan. Sommige onderdelen, zoals de trappers, vervang ik door nieuwe.’ Er zijn bedrijven die hem een grote hoeveelheid plastic afvalmateriaal aanbieden, bijvoorbeeld harde plastic verpakkingen. Maar hij kan niet elk plastic laten vermalen en voor zijn fiets gebruiken. Zo is bijvoorbeeld aan het plastic dat hij gebruikt, een stof toegevoegd die verkleuring door UV-straling tegenhoudt. En natuurlijk moet het voldoende sterk zijn. Op zijn beginmateriaal (‘virgin material’) moet hij volledig kunnen vertrouwen.

 De Dutchfiets blijft volledig in de keten, dat is z’n belangrijkste milieuwinst.’

 ‘Een voordeel van het oversized frame is dat de verlichting en de bekabeling daarvoor volledig in het frame weggewerkt kan worden’ vervolgt Johannes. ‘En het is voldoende het wiel slechts aan één kant vast te zetten waardoor je de band makkelijk los kunt halen en vervangen als dat nodig is. Ook voor de remmen en de versnelling is geen bekabeling nodig: met een korte terugtrapbeweging ga je van de eerste naar de tweede versnelling en andersom. Een zogenoemd kick-shift systeem. Remmen doe je ook via de trappers.’

Vooral bedrijven

De Dutchfiets staat voor een duurzaam en circulair mobiliteitsconcept. Hoewel Johannes in eerste instantie studenten als doelgroep in gedachten had, blijken vooral bedrijven geïnteresseerd in de fiets. En wel juist vanwege dit concept dat ze daarmee zichtbaar ondersteunen. Zij zetten de fiets in voor hun personeel om te pendelen tussen verschillende locaties of tussen bedrijfsgebouwen op een groot bedrijfsterrein, zoals de Haven van Rotterdam. Een eigenaar van een bedrijfsverzamelgebouw wil enkele fietsen als service voor zijn huurders. Sommige bedrijven kunnen de fiets niet op die manier functioneel inzetten, maar ondersteunen wel het concept. Zij plaatsen ‘m op een opvallende plek als een tastbaar symbool daarvoor.

Servicemodel

Eind 2016 zijn de eerste 125 fietsen opgeleverd die via een crowdfunding-campagne werden verkocht. De productie zou van start gaan op het moment dat er minstens 100 intekenaars zouden zijn. Dat was al na zes dagen het geval. Inmiddels zijn er veel nieuwe gegadigden voor de tweede versie van de fiets. Johannes wil toewerken naar een servicemodel: een bedrijf gebruikt de fiets tegen een bepaald bedrag per maand. Johannes: ‘Ik houd het onderhoud dan in eigen hand wat een groot voordeel is. Mijn klanten hebben daar dan geen omkijken naar.’

 ‘Niet-duurzaam produceren kan eigenlijk gewoon niet meer’

Drijfveer

Zijn opa was fietsenmaker en als Johannes een lekke band had, moest hij die zelf maar zien te plakken. Dus ‘de fiets’ en zelfwerkzaamheid zit wel een beetje in z’n genen. Maar zijn drijfveer is niet per se de fiets. En al helemaal niet het geld. ‘Het is toch het mooiste wat er is om zo’n concept en product verder te ontwikkelen? Het geeft een kick om de concurrentie aan te gaan met traditionele fietsproducenten. En niet-duurzaam produceren kan eigenlijk gewoon niet meer.’

De fiets is niet goedkoop, maar hij rijdt fantastisch. Voor meer informatie, specificaties en leuke filmpjes, zie www.dutchfiets.nl

Deel dit nieuwsbericht via social media