Programma

Home | Programma's | The Tasty10, Good in Food

The Tasty10, Good in Food

De 'Tasty10' zijn tien MKB'ers in de levensmiddelenindustrie die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zowel in het eigen bedrijf als over de grenzen. Switch wil deze bedrijven dan ook een voorbeeld laten zijn voor andere importeurs en afnemers van producten uit ontwikkelingslanden. Zo moeten ondernemers in de levensmiddelenindustrie meer oog gaan krijgen voor hun keten en duurzamer gaan  werken.
 
Kijkje in de keuken van de 'Tasty10'
Deze tienbedrijven delen graag hun inspiratie en successen met meer mensen. Switch organiseerde daarom excursies naar diverse bedrijven. Op 26 mei werd er jamsessie georganiseerd op ’t Hof Welgelegen in Middelburg, in samenwerking met de Vereniging van Zeeuwse Koks en het Zeeuwse Koksgilde. Er werden producten gebruikt van Verstegen en Meatless en bier van Mongozo.
 
Consumentenacties
Met consumenten acties werden consumenten geïnformeerd over deze goede voorbeelden, zij kunnen immers via hun portemonnee invloed uitoefenen op bedrijven. Met ludieke acties op verschillende plaatsen in Brabant en Zeeland werd het winkelende publiek aangesproken en uitgedaagd hun plastic tas te ruilen voor de verantwoorde en unieke 'Tasty10-tas', met daarin informatie over en gratis producten van de 'Tasty10' bedrijven.
De acties vonden plaats in Tilburg, Breda, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Goes, Uden en Oss.
 
Consumentenprijs: De Gouden Lepel
Consumenten hadden ook inspraak bij de verkiezing van de 'Gouden Lepel'. Tot 5 juni konden zij hun stem uitbrengen op één van de bedrijven van de 'Tasty10'. Uit de drie hoogst geëinigden bedrijven koos een jury de winnaar: Verstegen Spices & Sauces BV. Op 11 juni ontvingen zij de Gouden Lepel uit handen van Rob van Mierlo, directeur van Switch.
 
De 'Tasty10'
  • Anova Seafood BV in ’s-Hertogenbosch
  • Fair Food Company in ’s-Hertogenbosch
  • Ferrero in Breda
  • Meatless in Goes
  • Mongozo in Venray
  • Nature’s Pride in Maasdijk
  • Nobel Exotic Primeurs in Hulst
  • Rombouts Nederland in Hapert
  • Wasven in Eindhoven
  • Verstegen Spices & Sauces B.V. in Rotterdam
Zij werden gekozen door een deskundige jury. De jury bestond uit Rob Snel van Innofood, Sijas Akkerman van Natuur en Milieu  en Gijs Dröge van Ondernemend Groen.
 
Achtergrond
Veel producenten in de levensmiddelenindustrie hebben nog altijd onvoldoende aandacht voor het milieu en de arbeidsomstandigheden en mensenrechten van hun toeleveranciers, vaak arme boeren in ontwikkelingslanden. Deze boeren krijgen geen leefbaar loon en  hun land wordt ingepikt door grote exporterende bedrijven. Daar komt nog bij dat de huidige wijze van voedselproductie de aarde uitput. Dit moet anders: ondernemers in de levensmiddelenindustrie moeten meer oog gaan krijgen voor hun keten en duurzamer gaan  werken. Consumenten kunnen hier een bijdrage aan leveren door duurzamer te gaan consumeren.
 
Dit project wordt gefinancierd uit het Grow Fonds van Oxfam Novib. Oxfam Novib voert de campagne Behind the Brands uit en heeft als doel om het beleid van ‘s werelds tien grootste levensmiddelenproducenten te veranderen opdat de boerenfamilies en arbeiders aan het begin van de keten meeprofiteren van de bedrijfsresultaten. Zo wordt de wereldvoedselverdeling minder scheef en draagt het bij aan armoedebestrijding. Beleidsverandering van grote spelers op de markt hebben permanente en langdurige effecten op zowel armoedebestrijding als op duurzaam consumeren. Kijk voor meer informatie op http://www.behindthebrands.org/nl/actnow